جان جانان

ساخت وبلاگ

خوشحالیم که برای سومین سال متوالی از بین جوانانی که در پشت صحنه آفتابگردان با ما همکاری می‌کنند، به عنوان «جوان موفق» در جشنواره علی اکبر در استان مرکزی تقدیر می‌شود!

سال ۸۹: «تقدیر از حمید رضا نیرومند به عنوان جوان موفق»
سال ۹۳: «معرفی سردبیر سانا به عنوان جوان برتر استان مرکزی»
سال ۹۴: «انتخاب یکی دیگر از همکاران آفتابگردان به عنوان جوان برتر استان مرکزی»

و امسال (سال ۹۵) نیز دانشگاه از بنده خواست از بین دانشجویان موفقی که تحت نظر دانشگاه با ما همکاری می‌کنند، چند نفر را معرفی کنم و بنده ۵ دانشجو که کارهای مهم‌تری انجام داده‌اند را معرفی کردم. خوشبختانه دیروز مطلع شدیم که ۲ نفر از این ۵ نفر بین ۱۵ جوان برتر استان مرکزی قرار گرفته‌اند و در جشنواره‌ای که دیروز و به مناسبت میلاد بابرکت حضرت علی اکبر (علیه السلام) برگزار شد، از آن دو در کنار ۱۵ جوان برتر استان مرکزی تقدیر به عمل آمد.

http://img.aftab.cc/news/95/javan95.jpg

http://img.aftab.cc/news/95/taghdir95.jpg

هر دوی این دانشجویان از دانشجویان فعال و بااستعداد هستند که آفتابگردان در بخش‌های مختلف از استعداد آن‌ها بهره برده است. (علاوه بر معدل بالای این دوستان در دانشگاه، بازی‌های آنلاینی مثل نیکا و YesNo و TypeIt، تعدادی از کتاب‌های الکترونیک دانشگاهی ما، سیستم‌های مدیریتی مثل بوکفا، پژوهش‌هایی که در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم، بخشی از زحمات این عزیزان است)

به این دو عزیز و همه آفتابگردانی‌ها، این موفقیت را تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم روند موفقیت‌های آفتابگردان همچنان ادامه داشته باشد و ما بتوانیم از استعدادهایی که در این سایت ما را همراهی می‌کنند، به بهترین شکل بهره ببریم. (استعدادهایی که الحمد لله در عین حال که از بچه‌های بسیار مذهبی و پاک و مؤمن هستند، در علم و هنر و دیگر جنبه‌های مثبت هم بسیار کوشا و موفق‌اند؛ و هدف ما در آفتابگردان چیزی نیست جز جذب، پرورش و بهره بردن از استعدادهای این نوع جوانان)

تقدیر از جوانان نخبه، روال ارزشمندی است که تأثیر بسیار مثبتی در پویاتر شدن جوانان کشور دارد. از تمامی دست‌اندرکاران این نوع جشنواره‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم و خواهش می‌کنم از این روالی که در پیش گرفته‌اند هرگز بازنایستند که حقیقتاً یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت عالی به حساب می‌آید.

ضمناً مانند سال گذشته، از جهاد دانشگاهی ساوه که بسیاری از فعالیت‌های ما مدیون امکانات و شرایطی است که آن‌ها فراهم می‌کنند (به ویژه مهندس مراغی دوست‌داشتنی)، کمال تشکر را داریم.

 

در روز میلاد حضرت علی اکبر(ع) (که باعث افتخار من است که از قضا روز تولد بنده امسال با روز میلاد ایشان همزمان شده) این خبر، بهترین شیرینی‌ای بود که می‌توانستیم در آفتابگردان پخش کنیم و امیدواریم آفتابگردان همیشه شاهد این شیرینی‌ها باشد.

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 239 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 15:48

این ترم در درس بیان شفاهی داستان ۲ باید حداقل سه داستان را از کتاب این درس مطالعه می‌کردیم و ارائه می‌کردیم تا استاد محترم نمره‌مان را بدهد.

برعکسِ بیان شفاهی ۱ که در مطلب «معرفی کتاب به علاقه‌مندان به داستان های کوتاه انگلیسی» در موردش صحبت کرده بودم و یک داستانش را برای نمونه گذاشته بودم، این بار داستان‌ها واقعاً سخت بود! گاهی چند صفحه پر از کلمات سنگین!
به هر حال، خوشبختانه به بهترین شکل ارائه کردم و تمام شد.

آخرین داستانی که ارائه کردم، داستانی بود به نام The Sniper (تک‌تیرانداز) نوشته Liam O'Flaherty (1897-1984) .

داستان جالبی بود. هر چند از شبِ قبل از ارائه برنامه‌ریزی کرده بودم که صدایم را در حین ارائه ضبط کنم و اینجا بگذارم و این برنامه‌ریزی را در همه کلاس‌هایم هم انجام می‌دهم (که اگر وسط کلاس آنجاها که می‌زنیم به خاکی، یک نکته جالب گفتم، جدا کنم و در سایت بگذارم) اما متأسفانه مثل همیشه به خاطر جو استرس‌گونه ارائه، یادم رفت ضبط کنم :( (آخرش یادم افتاد و چقدر افسوس خوردم! دعا کردم که ای کاش آن بحثی که سال‌ها پیش مطرح بود که یک زمان خواهد رسید که می‌توان صدای گذشتگان را از محیط بازیابی کرد چون هنوز در محیط است، الان به واقعیت پیوسته بود!)

به هر حال، داستان‌های جالبی است و فکر می‌کنم برای علاقه‌مندان به Short Story (داستان کوتاه) جذاب باشد.

داستان دیگری که آن هم جالب بود، داستان After Twenty Years نوشته O Henry (که از مشاهیر داستان کوتاه است؛ چیزی در حد آنتوان چوخوف).

داستان اولی هم که ارائه کردم، Little Girls Wiser Than Old Men نوشته Leo Tolstoy بود که آن هم خیلی جالب بود.

به خصوص، غافلگیری انتهای این داستان‌ها را خیلی دوست دارم! اوائلش آدم فکر می‌کند یک داستان بی‌مزه و وقت‌تلف‌کن است، اما یک دفعه در آخرین لحظه چنان غافلگیر می‌شود که مثل انتهای داستان تک‌تیرانداز، اشکش درمی‌آید!

متن فارسی و انگلیسی داستان‌ها را در ادامه می‌گذارم، بخوانید، جالب است... کسانی که انگلیسی قوی دارند، متن انگلیسی را بخوانند، خیلی جالب‌تر است. (البته کلماتش واقعاً مشکل است! من چند بار می‌خواندم تا بتوانم به حد ارائه برسم)

داستان‌‌های دیگر کتاب بیان شفاهی ۲ هم انصافاً آموزنده است، از دست ندهید. (با یک جستجو می‌توانید متن فارسی و انگلیسی داستان‌ها را بیابید و بخوانید)

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 235 تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:13

در درس معماری نرم‌افزار، که مرجع آن کتاب Software Architecture in Practice است، صفات کیفی (Quality Attributes) یک نرم‌افزار بحث می‌شود و سپس برای اعمال هر کدام از آن‌ها در نرم‌افزار، یک سری تاکتیک (Tatics) و برای هر تاکتیک یک سری تکنیک یا مکانیزم ارائه می‌شود.

هر چند صفات کیفی زیادی می‌توان برای نرم‌افزار تصور کرد، اما مهم‌ترین صفات کیفی یک نرم‌افزار را می‌توان این موارد دانست:

  1. Efficiency
  2. Reliability
  3. Usability
  4. Maintainability
  5. Expandability
  6. Interoperability
  7. Reusability
  8. Integrity
  9. Survivability
  10. Correctness
  11. Verifiability
  12. Flexibility
  13. Portability

که البته در این کتاب فقط چند خصیصه کیفی بررسی می‌شود که آن خصیصه‌ها و تاتیک‌ها و مکانیزم‌های هر یک در تصاویر زیر آمده است و در حقیقت خلاصه کتاب بالا است:

http://img.aftab.cc/news/95/1-qa-availability-tatics.png

http://img.aftab.cc/news/95/2-qa-modifiability-tatics.png

http://img.aftab.cc/news/95/3-qa-performance-tatics.png

http://img.aftab.cc/news/95/4-qa-security-tatics.png

http://img.aftab.cc/news/95/5-qa-testability-tatics.png

http://img.aftab.cc/news/95/6-qa-usability-tatics.png

 

به هر حال، با توجه به اینکه قبلاً یک مطلب با عنوان «اهمیت طراحی با کاربری آسان در جذب مشتری (Usability) (مطلب شماره ۱)» ارسال کرده بودم، بد ندیدم یک PDF بسیار مفید اینجا بگذارم در مورد تاکتیک‌های پیاده‌سازی کاربردپذیری در طراحی نرم‌افزار.

اگر یک طراح نرم‌افزار یا طراح سایت هستید، این کتاب الکترونیکی را از اینجا دانلود و مطالعه کنید.

هر چند به زبان انگلیسی است اما خیلی خلاصه و مفید و با زبان قابل فهم نکات خوبی را برای کاربردپذیرتر کردن طراحی نرم‌افزار بیان کرده است.

اگر کسی از دوستان این کتابچه را ترجمه کرد، ممنون می‌شوم در بخش نظرات در اختیار دیگران نیز قرار دهد.

آپدیت: این PDF هم در زمینه صفات کیفی نرم‌افزار، بسیار بسیار جالب و مفید است:

Software Quality Attributes and Architecture Tradeoffs

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 226 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:52

«عصر هولوگرام» عنوانی است که این روزها با عرضه هولولنز مایکروسافت مطرح است.

هر چند من (و خیلی‌های دیگر) نگاه آینده‌داری به عینک‌های واقعیت مجازی ندارم و معتقدم احتمالاً به زودی یک تکنولوژی جدیدتر که نیازی به آن عینک‌های سنگین و نه‌چندان جالب نداشته باشد، جای آن‌را خواهد گرفت، اما تکنولوژی هولوگرام چیز جالب و کاربردی‌ای به نظر می‌رسد.

به هر حال، اوج هنرنمایی Alex Kipman (مسؤول بخش هولولنز مایکروسافت) در سمیناری در TED اتفاق افتاد که دیدنش خالی از لطف نیست:

Microsoft HoloLens

 

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 207 تاريخ : سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 ساعت: 6:21

در تحصیلات تکمیلی یکی از درس‌ها و مباحثی که می‌شود گفت همه رشته‌ها با آن درگیر هستند، درس آمار است! به طور مثال یکی از نکاتی که برای بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشگاهی لازم است، نمونه‌گیری است. یعنی برای بررسی نتیجه روشِ پیشنهاد شده در پایان‌نامه باید آن‌را روی یک نمونه تست کرد. چیزی که مشخص است این است که نمی‌شود آزمون را روی همه افراد جامعه تست کرد؛ بلکه باید بر روی یک جامعه نمونه این موضوع بررسی شود. حالا با توجه به این مباحث، این بحث پیش می‌آید که چطور باید از جامعه نمونه گرفت؟ اصلاً آیا واقعاً «مشت نمونه خروار است؟» یعنی اگر بر فرض، آزمایش من بر روی صد نفر از افراد یک شهر نتیجه مثبت گرفت، آیا این می‌تواند نماد کل افراد آن شهر باشد؟

یکی از بهترین سایت‌ها و مراجع (انگلیسی) برای یادگیری یا تدریس آمار، سایت Stat Trek است:

Stat Trek

http://img.aftab.cc/news/95/stat-trek.png

بسیاری از مباحث یک ویدئو دارد که به طور خلاصه و مفید مباحث را آموزش داده. نمودار و خودآزمایی هم به خوبی در هر مبحث آمده...

سایت‌ها و وبلاگ‌های ایرانی زیادی در این زمینه هستند که با یک جستجو یافت می‌شوند. (این وبلاگ بد نیست و پاسخ آن سؤال مشت نمونه خروار را هم تا حدودی داده: http://statisticslu.blogfa.com

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 225 تاريخ : يکشنبه 5 ارديبهشت 1395 ساعت: 6:26

پایان‌نامه ارشد خودم و مقاله‌ای که از آن استخراج شده است را اینجا می‌گذارم که هم مورد استفاده علاقه‌مندان به مبحث TTS (یعنی Text To Speech : تبدیل متن به گفتار) قرار گیرد و هم یک نمونه و Template برای دانشجویانی باشد که نمی‌دانند پایان‌نامه باید به چه صورت باشد و چه فصل‌هایی داشته باشد و خلاصه ابهاماتی در این زمینه دارند... با نگاهی کلی به صفحات پایان‌نامه و مقاله می‌توانید متوجه شوید که باید چطور این دو مورد را فصل‌بندی و نگارش کنید.

پایان‌نامه ارشد حمید رضا نیرومند با موضوع « ارائه راهکاری عملی جهت کاهش خستگی ذهنی ناشی از شنیدن گفتار ماشینی یکنواخت »

مقاله کنفرانسی با عنوان « ارائه راهکاری عملی جهت کاهش خستگی ذهنی ناشی از شنیدن گفتار ماشینی یکنواخت »

http://img.aftab.cc/news/95/thesis.png

 

در این پایان‌نامه، من روشی به نام «تنوع مصنوعی در صدا» را برای کاهش خستگی ناشی از شنیدن صدای ماشینی مطرح کرده‌ام که پیشنهاد می‌کنم حداقل مقاله را برای آشنایی با این موضوع مطالعه کنید.

توجه: طبیعتاً طرح این ایده از طرف شما در مجامع علمی یا تحویل این پایان‌نامه به عنوان پایان‌نامه خودتان یا تغییر عنوان آن و تحویل به استاد، یک سرقت ادبی به حساب خواهد آمد. همینطور، با توجه به ارائه مقاله در چند کنفرانس، سوء استفاده از آن، بسیار خطرناک خواهد بود.

 

نکاتی در مورد تهیه پایان‌نامه:

پیش از این، در مطلب زیر، قالب و آیین‌نامه و آموزش‌های مربوط به تهیه و نگارش پایان‌نامه را آورده بودیم:

http://yourl.ir/thesis

 

به طور خلاصه، در ابتدا، یک فایل Word ایجاد کنید و تا می‌توانید جستجو کنید و هر منبعی در مورد موضوع پایان‌نامه خود پیدا می‌کنید، عنوان و لینک و یا توضیحات آن‌را در آن فایل جمع‌آوری کنید.

سپس در یک فایل دیگر، پایان‌نامه را ر این فصل‌ها نگارش کنید:

فصل 1 : مقدمه – تعریف مسأله – راهکار
فصل 2 : پیش زمینه و کارهای مرتبط
فصل 3 : راهکار پیشنهادی
فصل 4 : شبیه سازی و ارزیابی نتایج
فصل 5 : نتیجه گیری و پیشنهادات

 

توجه: کسی پایان‌نامه خوب تهیه می‌کند که پایان‌نامه‌های خوب زیادی را بررسی کرده باشد. پس از قبل از نگارش پایان‌نامه چندین پایان‌نامه را دانلود و ساختار آن‌را بررسی کنید...

 

مطالب مفید مرتبط در آفتابگردان:

در جلسه دفاع از پایان نامه چه می‌گذرد!؟ (نکاتی در مورد انتخاب موضوع پایان نامه تا بعد از دفاع!)

از انتخاب موضوع تا دفاع از پايان نامه كارشناسي ارشد

LaTex چیست؟ چگونه با لاتک یک کتاب یا یک مقاله را آماده کنیم؟ (آموزش و راهنمای نصب و استفاده)

آموزش ویدئویی (غیررایگان) زیر نیز در مورد کار با Word جهت تهیه پایان‌نامه

نگاه به طبیعت ؛ یکی از راه‌های یافتن موضوع پایان نامه ارشد و رساله دکترا

نکاتی در مورد انتخاب موضوع برای پروژه کاردانی و کارشناسی

 

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند

______________________

آدرس کوتاه این مطلب:

http://yourl.ir/msc-thesis


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 243 تاريخ : يکشنبه 5 ارديبهشت 1395 ساعت: 6:26

یکی از درس‌های خوبی که این ترم (در رشته مترجمی زبان) داریم، درسی است به نام «نگارش پیشرفته». مرجع این درس کتابی است به نام Academic Writing Course ; Study Skills in English از R.R. Jodan.

کسانی که دوره‌های زبان را طی می‌کنند، یکی از چیزهایی که انتظار دارند، نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها به زبان انگلیسی است. اولاً باید دقت کرد که به همین راحتی‌ها نمی‌شود نویسنده به زبان انگلیسی شد! به نظر می‌رسد تا چند سال بین افراد انگلیسی‌زبان نباشید نمی‌توانید یک نویسنده به آن زبان باشید، اما به هر حال، در حد نگارش آکادمیک (یعنی کاملاً رسمی که نیازی به استفاده از اصطلاحات و تعبیرات و ابزارهای ادبی و... نباشد) می‌شود، یک چیزهایی نوشت... (که البته این نیز باید توسط یک شخص که زبان اول او انگلیسی باشد مورد بازبینی قرار گیرد. به همین دلیل هم هست که اکثر مقالاتی که ایرانی‌ها در مجامع رسمی منتشر می‌کنند، نام یک همکار خارجی هم کنارش هست. یکی از کارهایی که آن شخص خارجی انجام داده، نگارش نهایی مقاله است...)

به هر حال، اگر نیاز به نگارش به زبان انگلیسی دارید و به طور مثال دوره‌های مکالمه را پشت سر گذاشته‌اید (یعنی دانشجوی زبان نیستید) و می‌خواهید یک مرجع همیشه جلو دستتان باشد که با یک نگاه به آن ساختارهای جملات و یا کلماتی که به شرایط مختلف نسبت داده می‌شود را چک کنید، کتابی که نام بردم، بسیار عالی است.

http://img.aftab.cc/news/95/academic-writing-course.jpg

من به خصوص از بخش Structure and Vocabulary Aids این کتاب خوشم آمد. لغات مربوط به مباحث مختلف و ساختارهای مورد نیاز برای نگارش در آن زمینه را به طور خلاصه جمعآوری کرده که با یک نگاه می‌توانید مثلاً بفهمید که برای معرفی سابقه تحصیلاتی خود باید از چه کلمات و ساختارهایی استفاده کنید. (مثلاً با نمودارهایی مشخص می‌کند که نام هر سطح از تحصیلات چیست...)

مثلاً لغات مطرح در محیط‌های دانشگاهی:

http://img.aftab.cc/news/95/describing-universities.png

یا این مبحث چقدر خلاصه و مفید است:

http://img.aftab.cc/news/95/scale-of-qualification.png

 

به هر حال، فکر می‌کنم بد نیست این کتاب را داشته باشید و یک بار مرور کنید و هر وقت خواستید یک جمله بنویسید و مثلاً ندانستید الان چه قید یا چه کلمه‌ای به کار ببرید، یک نگاه به آن مبحث در این کتاب بیندازید...

کتاب را می‌توانید از انتشارات پیام نور در شهر خود تهیه کنید. PDF آن هم از طریق لینک زیر قابل دانلود است:

http://yourl.ir/academic-writing-course

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 226 تاريخ : پنجشنبه 2 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:24

یکی از دوستان پرسیده است این نقطه‌ای که ابتدای این مشق گذاشته‌اید یا همه کسانی که خطاطی کار می‌کنند و همه کتاب‌های آموزش و ... ابتدای خط می‌گذارند برای چیست؟

http://img.aftab.cc/news/95/should-be-awake.jpg

امروز روز ولادت حضرت علی (علیه السلام) است، گفتم بد نیست این نکته را توضیح دهم.

این نقظه به این حدیث از امام علی اشاره دارد:

تمام قرآن در سوره حمد خلاصه شده است و تمام سوره حمد در «بسم الله الرحمن الرحیم» خلاصه شده است و تمام «بسم الله الرحمن الرحیم» در «ب» (بای ابتدای آن) خلاصه شده است و من نقطه زیر آن باء هستم.

هر چند ظاهراً این حدیث سند روایی محکمی ندارد اما به هر حال، خطاطان این حدیث را ملاک قرار داده‌اند و آن نقطه‌ی ابتدایی را نماد «بسم الله الرحمن الرحیم» و در حقیقت نماد کل قرآن و نماد قرآن ناطق (علی علیه السلام) می‌گیرند و در حقیقت کار خود را با بسم الله آغاز می‌کنند.

نکته دیگری که این نقطه از نظر فنی دارد در خط بالا مشخص است. اگر این نقطه نباشد و ابتدای خط با «ک» آغاز شود، زیر سرکش «ک» فضای خالی ایجاد می‌شود و گاهی خطاط حواسش به سرکش نیست و از کنار کاغذ کار را شروع می‌کند و فضا برای سرکش کاف وجود نخواهد داشت اما این نقطه اگر گذاشته شود، هر دو مشکل رفع می‌شود.

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جوانان، این بیت شعر را دائم با خود تکرار کنند. همانطور که من از چند وقت پیش تا حالا که آن مشق بالا را نوشته‌ام، دائم با خودم تکرار می‌کنم! معنی شعر: باید آرامش و خواب (زیاد) را ترک کرد / این کار را باید در دوران جوانی کرد. («عهد شباب» یعنی «دوران جوانی»)


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 208 تاريخ : پنجشنبه 2 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:24

خبرنامه